Jak správně postupovat při reklamaci zájezdu
01. 08. 2018

Jak správně postupovat při reklamaci zájezdu

Vrátili jste se z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář? Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén úplně chyběl? Braňte se a vady zájezdu reklamujte.


Cestovní kancelář jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou, ať už má služby poskytovat ona sama nebo jiný smluvený poskytovatel, tedy například hotel či letecký přepravce. S reklamací se můžete vždy obrátit přímo na cestovní kancelář. Pokud byl zájezd zprostředkován jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné oznámit vady zájezdu i zde. Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo uvedeno ve smlouvě, potvrzení, katalogu či dalších pokynech.


Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Nároky zákazníka se liší podle závažnosti nedostatků a možnosti jejich odstranění. Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého. Jedná-li se o vadu podstatnou (třeba objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje) a navrhované náhradní řešení není srovnatelné s tím, co bylo sjednáno ve smlouvě, je právem zákazníka pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů. Odmítnout může zákazník nabízenou alternativu i v případě, kdy je navrhováno řešení nižší kvality a cestovní kancelář k tomu neposkytne přiměřenou slevu.


Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat hned a reklamovat na místě. Zákazník by měl bezodkladně upozornit svého delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. Veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit, například fotografiemi. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu.


Čas hraje u reklamací důležitou roli. Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě. 


U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště. Řídit se můžete takzvanou frankfurtskou tabulkou slev, kterou užívají při rozhodování zejména německé soudy. Podle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 % a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.


Právo na slevu z ceny zájezdu vám vznikne jedině tehdy, pokud jste vadu vytkli bez zbytečného odkladu u kontaktní osoby uvedené v potvrzení o zájezdu či ve smlouvě (typicky u delegáta) a umožnili cestovní kanceláři vyřešit problém v přiměřené lhůtě už na místě. Podat písemnou reklamaci s nárokem na slevu však stačí až po návratu z dovolené. Vaše právo na slevu se promlčí nejdříve za dva roky, ale reklamaci je nutné uplatnit co nejdříve po návratu. Na její vyřízení má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Pokud reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou.


Právem požadovat slevu však výčet nároků nekončí. Pokud vám zároveň vznikla škoda, je možné vůči kanceláři pořádající zájezd uplatnit navíc i nárok na její náhradu, kupříkladu proplacení již zaplacených víz u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá v případě, kdy škoda vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou, která není spojena s poskytováním služeb cestovního ruchu.


Cestovní kancelář musí kompenzovat také újmu za narušení dovolené, která může vzniknout například podstatným zkrácením nebo úplným zmařením zájezdu. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené. Máte-li již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za narušení dovolené, i když budete muset od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit.

Zdroj: www.dtest.cz

Karel Macalík
Autor: Karel Macalík

Jmenuji se Karel Macalík.

Ve finanční branži působím od roku 2006. Pomáhám všem klientům s pojištěním, investicemi, hypotékami, ale také s úsporami (elektřina, plyn, běžné účty, spořící účty). Všechny důležité úspory najdete v menu v položce možnosti úspor.

Od roku 2006 do roku 2009 jsem toho mnoho ve finanční sféře nevěděl a spoléhal se na svého otce Ing. Karla Macalíka, který měl velké zkušenosti v oboru finančního poradenství. Když v roce 2009 zemřel, byl jsem ve svých jednadvaceti letech postaven před těžký úkol: zabezpečit celou rodinu, a to jako její nejmladší člen. Tehdy jsem vydělával cca. 20.000 Kč měsíčně, ale výdaje dvou rodin (povinné platby) byly 60.000 Kč, tzn. – 40.000 Kč měsíčně. Musel jsem rychle jednat, abych sebe a rodinu nedostal do problémů.

Zlom přišel v listopadu 2009, kdy jsem absolvoval v Luhačovicích dvoudenní seminář Roberta Stuchlíka, autora knihy Tým snů, a 2 hodiny jsme věnovali filmu Tajemství (The Secret). Uvědomil jsem si, že vše je možné, pokud chci a vytrvám a tehdy jsem si na 100 Kč bankovku napsal 100.000 Kč měsíčně, jak to udělal pan Jack Canfield s jedním dolarem právě ve filmu Tajemství. Dlouho žádný nápad nepřicházel, až snad za měsíc mě napadla myšlenka pomáhat klientům tím, že jim ušetřím a z ušetřených prostředků zabezpečím něco, co potřebují, a přitom pomohu i sobě.

Ono je totiž velmi důležité v našem oboru, aby platila rovnice WIN vs. WIN.

A právě tehdy v roce 2009 jsem vymyslel možnosti, jak by klienti mohli ušetřit a z ušetřených prostředků pokrýt svá přání nebo se k nim alespoň více přiblížit. Získal jsem tak i klienty, kteří neměli ani korunu měsíčně na svá přání, a přesto jsem jim dokázal pomoci, tím jsem pomohl i rodině a od toho okamžiku jsem věděl, že to zvládnu.

Tehdy jsem založil weby www.karelmacalik.cz a www.svobodnefinance.cz, abych klientům mohl představit možnosti úspor.

Veškeré informace naleznete také na stránkách Karel Macalík, Stránka Finanční gramotnosti na Facebooku, Twitter – Karel Macalík, Videa o financích na Youtube – Karel Macalík

 

Kontakt

 

email: karelmacalik@karelmacalik.cz

telefon: 721 709 262

Kancelář: nám. T. G. Masaryka 588, 760 01  Zlín

Adresa dle živnostenského rejstříku: Zálešná I. 1102, 760 01 Zlín

IČ: 72006480

DIČ: CZ8803014539 nejsem plátce DPH

ÚOOÚ: registrační číslo 00049538 ze dne 5.11.2013

zapsán v živnostenském rejstříku u Magistrátu města Zlína – odbor živnostenský náměstí Míru 12, od 1. srpna 2006, ev. číslo ŽL: 370502-68131

Investiční a penzijní produkty zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČ: 72006480 a zároveň registrovaný pod investičním zprostředkovatelem Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Pojistné produkty zprostředkováváme jako podřízený pojišťovací zprostředkovatel zapsaný v registru ČNB pod č. 047742PPZ a zároveň registrovaný pod pojišťovacím agentem Broker Trust, a.s. 032585PA.

Spotřebitelské úvěry zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČO: 72006480 a zároveň registrovaný pod samostatným zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Bližší informace získáte http://www.brokertrust.cz/proklienty

 

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

8 tipů, jak ušetřit peníze

zpracováním osobních údajů