Home office – příjemný zaměstnanecký bonus nebo náklad zvyšující výdaje domácnosti?
03. 12. 2020

Home office – příjemný zaměstnanecký bonus nebo náklad zvyšující výdaje domácnosti?

Zatímco na jaře spousta z nás vítala home office jako příjemnou změnu a skvělý zaměstnanecký benefit, po podzimní vlně pandemie už někteří vnímají home office jako nepříjemný důsledek současné situace.

Z úst některých dokonce padají věty: „Ještě chvíli na home officu a asi se zblázním.“ Většinou to říkají rodiče dětí, kteří musí v průběhu pracovního dne být nejen výkonnými pracovníky, ale také učiteli, kuchaři a pečovateli v jedné osobě. Na druhou stranu, někteří si home office nemůžou vynachválit.

Dříve byl home office běžnou součástí pracovního režimu jen u několika málo firem. Většinou práci z domova využívali, alespoň částečně, odborníci z oblasti informačních technologií. Dnes k němu z důvodu bezpečnosti a doporučení vlády a hygieniků přistoupilo mnoho společností a home office mají i profese, u kterých bychom to nečekali. Například likvidátoři pojistných události.

Vyhledávaný zaměstnanecký benefit

Spousta lidí stále považuje home office za příjemný benefit, který umožňuje flexibilnější pracovní režim. Zároveň se ale většina z nich shoduje, že čeho je moc, toho je příliš. Podle posledních průzkumů by si totiž většina oslovených představovala benefit v podobě dvou až třech pracovních dní doma a zbytek na pracovišti firmy.

Obzvlášť generace zvaná Z (ročníky 1996 a výše) touží po kontaktu s kolegy a možnostech „kariérního růstu“ za pomoci budování pracovních schopností spíše na pracovišti. Ne doma ve svém obýváku nebo kuchyni. Nebo alespoň ne ve 100 procentech pracovního času.

Generace mileniálů oceňuje práci z domova

Zaměstnanci, kteří se narodili v rozmezí let 1981 až 1996, jsou ti, kteří podle průzkumů, nejvíc oceňují benefity home office. Vyhovuje jim, že neztrácí čas cestováním do práce a zároveň jsou schopni snadněji pokrýt i péči o děti a běžné rodinné záležitosti.

Ostatní generace už tolik home office neoceňují a spíš by uvítaly pravidelný pracovní režim v zázemí zaměstnavatele. Jednou z nejčastějších stížností na home office je právě to, že se stírá rozdíl mezi pracovním a soukromým časem. Někteří díky tomu často pracují z domácího prostředí mnohem déle nebo dlouho do noci.

Kdo zaplatí náklady za home office?

Podle vyjádření odborníků i ministerstva práce a sociálních věcí vyplývá, že zaměstnavatel by měl svým zaměstnancům platit náklady za práci z domova. Uvedené náklady přitom nemohou být zahrnuty ve mzdě.

V zákoně ale pro tyto případy zatím neexistuje žádná speciální úprava, takže se podmínky obvykle sjednávají po dohodě nebo podle vnitřního předpisu zaměstnavatele. Vždy tak záleží, jak se zaměstnavatel nebo přímý nadřízený dohodne se zaměstnancem. A také na konkrétní situaci a nutnosti technického vybavení.

Většina oslovených respondentů oceňuje ušetření času a peněz za dopravu. Současně ale poukazují na vyšší spotřebu energií a vody při práci z domova. Jejich úhradu je možné řešit jakýmsi paušálem nebo bonusem ke standardnímu platu.

Nicméně z analýzy energetických společností a některých firem vyplývá, že náklady za energie a vodu dosahují pouze několika korun v rámci jednoho pracovního dne. Konkrétně zhruba 20 korun. Z tohoto pohledu by tak mohly být náklady na práci z domova nulové nebo dokonce záporné. Je z nich totiž nutné odečíst ještě náklady na dopravu, které by zaměstnanec hradil v případě běžného pracovního režimu.

Na evropské úrovni

Na rozšiřující se pracovní režim v podobě home office zareagovala také Evropská unie. Ta rozhodla, že jednotlivé země EU musí práci z domova a řešení jednotlivých oblastí s tím spojených zavést do svých zákonů nejpozději do srpna 2022. 

Do té doby se musí každý zaměstnanec na podobě svého pracovního režimu a případných nákladů a čerpání tohoto “benefitu” dohodnout individuálně. 

Pokud to situace vyžaduje, je nejlepším řešením uzavřít písemnou dohodu o práci z domova mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.V rámci dohody pak vyspecifikovat podmínky na práci, technické zázemí a případné hrazení nákladů na energie, vodu, internet a další nezbytnosti.



Karel Macalík
Autor: Karel Macalík

Jmenuji se Karel Macalík.

Ve finanční branži působím od roku 2006. Pomáhám všem klientům s pojištěním, investicemi, hypotékami, ale také s úsporami (elektřina, plyn, běžné účty, spořící účty). Všechny důležité úspory najdete v menu v položce možnosti úspor.

Od roku 2006 do roku 2009 jsem toho mnoho ve finanční sféře nevěděl a spoléhal se na svého otce Ing. Karla Macalíka, který měl velké zkušenosti v oboru finančního poradenství. Když v roce 2009 zemřel, byl jsem ve svých jednadvaceti letech postaven před těžký úkol: zabezpečit celou rodinu, a to jako její nejmladší člen. Tehdy jsem vydělával cca. 20.000 Kč měsíčně, ale výdaje dvou rodin (povinné platby) byly 60.000 Kč, tzn. – 40.000 Kč měsíčně. Musel jsem rychle jednat, abych sebe a rodinu nedostal do problémů.

Zlom přišel v listopadu 2009, kdy jsem absolvoval v Luhačovicích dvoudenní seminář Roberta Stuchlíka, autora knihy Tým snů, a 2 hodiny jsme věnovali filmu Tajemství (The Secret). Uvědomil jsem si, že vše je možné, pokud chci a vytrvám a tehdy jsem si na 100 Kč bankovku napsal 100.000 Kč měsíčně, jak to udělal pan Jack Canfield s jedním dolarem právě ve filmu Tajemství. Dlouho žádný nápad nepřicházel, až snad za měsíc mě napadla myšlenka pomáhat klientům tím, že jim ušetřím a z ušetřených prostředků zabezpečím něco, co potřebují, a přitom pomohu i sobě.

Ono je totiž velmi důležité v našem oboru, aby platila rovnice WIN vs. WIN.

A právě tehdy v roce 2009 jsem vymyslel možnosti, jak by klienti mohli ušetřit a z ušetřených prostředků pokrýt svá přání nebo se k nim alespoň více přiblížit. Získal jsem tak i klienty, kteří neměli ani korunu měsíčně na svá přání, a přesto jsem jim dokázal pomoci, tím jsem pomohl i rodině a od toho okamžiku jsem věděl, že to zvládnu.

Tehdy jsem založil weby www.karelmacalik.cz a www.svobodnefinance.cz, abych klientům mohl představit možnosti úspor.

Veškeré informace naleznete také na stránkách Karel Macalík, Stránka Finanční gramotnosti na Facebooku, Twitter – Karel Macalík, Videa o financích na Youtube – Karel Macalík

 

Kontakt

 

email: karelmacalik@karelmacalik.cz

telefon: 721 709 262

Kancelář: nám. T. G. Masaryka 588, 760 01  Zlín

Adresa dle živnostenského rejstříku: Horní Vršava VII. / 4488, 760 01 Zlín

IČ: 72006480

DIČ: CZ8803014539 nejsem plátce DPH

ÚOOÚ: registrační číslo 00049538 ze dne 5.11.2013

zapsán v živnostenském rejstříku u Magistrátu města Zlína – odbor živnostenský náměstí Míru 12, od 1. srpna 2006, ev. číslo ŽL: 370502-68131

Investiční a penzijní produkty zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČ: 72006480 a zároveň registrovaný pod investičním zprostředkovatelem Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Pojistné produkty zprostředkováváme jako podřízený pojišťovací zprostředkovatel zapsaný v registru ČNB pod č. 047742PPZ a zároveň registrovaný pod pojišťovacím agentem Broker Trust, a.s. 032585PA.

Spotřebitelské úvěry zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČO: 72006480 a zároveň registrovaný pod samostatným zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Bližší informace získáte http://www.brokertrust.cz/proklienty

 

 

Stáhněte si zdarma

8 tipů, jak ušetřit peníze

zpracováním osobních údajů