Jak se vyvarovat chyb při pojištění domácnosti či nemovitosti? Nastavte svoje pojištění správně!
1. 6. 2022

Jak se vyvarovat chyb při pojištění domácnosti či nemovitosti? Nastavte svoje pojištění správně!

Víte, jaký je rozdíl mezi pojištěním domácnosti a nemovitosti? Ani vás nenapadlo, že je v tom rozdíl? Ano, je. Pojištění nemovitosti se totiž vztahuje na pojištění bytu, domu nebo chaty (případně garáže, sklepa a kůlny) a jejich stavebních součástí. Tedy třeba i na okapy, oplocení, dveře, okna nebo chodníky.

Pojištění domácnosti se naopak vztahuje na domácí zařízení, jako je třeba elektronika nebo nábytek, a osobní věci členů domácnosti. Tedy na oblečení, obuv, sportovní potřeby, šperky nebo obrazy. V případě řešení pojistných událostí se dále pojištění domácnosti vztahuje také na kuchyňskou linku a vestavěné skříně.

Pokud vám to není úplně jasné, představte si, že pomyslně obrátíte byt vzhůru nohama. A všechno, co z bytu vypadne, spadá pod pojištění domácnosti. Takže pod něj spadá i nábytek, svítidla, koberce, elektronika a podobně.

Kdežto to, co je „pevně“ spojeno s vaším bytem nebo domem, to všechno spadá pod pojištění nemovitosti. Takže pojištění nemovitosti se vztahuje také na radiátory, obklady nebo podlahové krytiny.

Častý omyl

Často si lidé myslí, že s pojištěním nemovitosti mají pojištěnou i domácnost. Ale pravda to být nemusí. Proto si ověřte, co přesně máte pojištěné. Tedy pokud patříte mezi devět z deseti, kteří ve výzkumech uvádějí, že svoje obydlí nějakým způsobem pojištěné mají.

Někteří se také domnívají, že to, jestli máte pojištěnou nemovitost, nebo domácnost, ovlivňuje typ nemovitosti. Tedy že pojištění nemovitosti se uzavírá pro dům a pojištění domácnosti jen v případě vlastnictví bytu. Ovšem platí, že obě pojištění je vhodné sjednat pro oba typy nemovitostí.

Podpojištění – co to je?

Další chybou, kterou mnozí dělají, je, že si jednou uzavřou pojištění domácnosti nebo nemovitosti a pak už na smlouvu takzvaně nesáhnou. Jenže tím, jak se zvyšují ceny nejen nemovitostí, může nastat v případě havárie nebo nějaké katastrofy problém. Pojistka jim totiž nepokryje veškerý rozsah škod. Této situaci se říká podpojištění.

Současně totiž narostly ceny nejen stavebních materiálů a zboží, ale i prací a služeb. Tedy lidé postižení závažnou havárií nebo katastrofou už si za stejnou částku, na kterou mají nastavenou pojistku, rozhodně nepořídí nebo neobnoví ani svoji nemovitost, ani vybavení domácnosti.

Pozor navíc u podpojištění na sankce. Nejenže nemusíte dostat v rámci pojistného plnění skutečnou výši ceny například zničené nemovitosti, ale může vám být vyplacena výrazně nižší částka. Může být procentuálně ponížená o částku, která odpovídá stavu podpojištění vaší smlouvy.

U pojištění domácnosti je navíc potřeba si uvědomit zase to, že obvykle bývá vnitřní vybavení bytu či domu při havarijních situacích ohroženo mnohem víc než samotná nemovitost. Proto se vyplatí si aktualizovat smlouvu nejen u pojištění nemovitosti, ale i domácnosti.

Obecně se doporučuje zkontrolovat všechny pojistné smlouvy po dvou až třech letech, maximálně však po pěti. A samozřejmostí by měla být úprava smlouvy vždy po rekonstrukci, přístavbě nebo modernizaci nemovitosti či domácnosti. Tedy ve chvíli, kdy se váš majetek zhodnotí a navýší.

Tyhle situace pomáhá řešit takzvaná indexace, tedy automatická aktualizace nejen pojistných částek, ale také limitů plnění a pojistného podle inflace.

Existuje však také přepojištění!

Takzvané přepojištění nastává ve chvíli, když si domácnost nebo nemovitost pojistíte na mnohem vyšší částku, než je její skutečná hodnota. Zaprvé platíte mnohem více na pojistném. A zadruhé, stejně vám v případě škody pojišťovna vyplatí pouze odhadní cenu.

Příklad – když si nemovitost pojistíte na dvanáct milionů a její odhadní hodnota je kolem osmi milionů, stejně těch dvanáct milionů v případě úplného zničení domu nedostanete.

Proto je potřeba si pojištění nastavit správně. Tedy tak, aby vám byla vyplacena škoda v takové výši, abyste si mohli opravit svoji nemovitost nebo znovu zařídit domácnost do původního stavu. Hodnotu majetku si pečlivě spočítejte a pojistěte si ho v plné výši, nikoliv však v podobě přepojištění.

A pokud chcete při pojištění ušetřit? Pojistné vám může pojišťovna ponížit například ve chvíli, kdy si sjednáte spoluúčast nebo máte u svojí pojišťovny uzavřené další pojistky. Také je možné získat bonus za bezeškodní průběh, případně za online sjednání.

Karel Macalík
Autor: Karel Macalík

Jmenuji se Karel Macalík.

Ve finanční branži působím od roku 2006. Pomáhám všem klientům s pojištěním, investicemi, hypotékami, ale také s úsporami (elektřina, plyn, běžné účty, spořící účty). Všechny důležité úspory najdete v menu v položce možnosti úspor.

Od roku 2006 do roku 2009 jsem toho mnoho ve finanční sféře nevěděl a spoléhal se na svého otce Ing. Karla Macalíka, který měl velké zkušenosti v oboru finančního poradenství. Když v roce 2009 zemřel, byl jsem ve svých jednadvaceti letech postaven před těžký úkol: zabezpečit celou rodinu, a to jako její nejmladší člen. Tehdy jsem vydělával cca. 20.000 Kč měsíčně, ale výdaje dvou rodin (povinné platby) byly 60.000 Kč, tzn. – 40.000 Kč měsíčně. Musel jsem rychle jednat, abych sebe a rodinu nedostal do problémů.

Zlom přišel v listopadu 2009, kdy jsem absolvoval v Luhačovicích dvoudenní seminář Roberta Stuchlíka, autora knihy Tým snů, a 2 hodiny jsme věnovali filmu Tajemství (The Secret). Uvědomil jsem si, že vše je možné, pokud chci a vytrvám a tehdy jsem si na 100 Kč bankovku napsal 100.000 Kč měsíčně, jak to udělal pan Jack Canfield s jedním dolarem právě ve filmu Tajemství. Dlouho žádný nápad nepřicházel, až snad za měsíc mě napadla myšlenka pomáhat klientům tím, že jim ušetřím a z ušetřených prostředků zabezpečím něco, co potřebují, a přitom pomohu i sobě.

Ono je totiž velmi důležité v našem oboru, aby platila rovnice WIN vs. WIN.

A právě tehdy v roce 2009 jsem vymyslel možnosti, jak by klienti mohli ušetřit a z ušetřených prostředků pokrýt svá přání nebo se k nim alespoň více přiblížit. Získal jsem tak i klienty, kteří neměli ani korunu měsíčně na svá přání, a přesto jsem jim dokázal pomoci, tím jsem pomohl i rodině a od toho okamžiku jsem věděl, že to zvládnu.

Tehdy jsem založil weby www.karelmacalik.cz a www.svobodnefinance.cz, abych klientům mohl představit možnosti úspor.

Veškeré informace naleznete také na stránkách Karel Macalík, Stránka Finanční gramotnosti na Facebooku, Twitter – Karel Macalík, Videa o financích na Youtube – Karel Macalík

 

Kontakt

 

email: karelmacalik@karelmacalik.cz

telefon: 721 709 262

Kancelář: nám. T. G. Masaryka 588, 760 01  Zlín

Adresa dle živnostenského rejstříku: Zálešná I. 1102, 760 01 Zlín

IČ: 72006480

DIČ: CZ8803014539 nejsem plátce DPH

ÚOOÚ: registrační číslo 00049538 ze dne 5.11.2013

zapsán v živnostenském rejstříku u Magistrátu města Zlína – odbor živnostenský náměstí Míru 12, od 1. srpna 2006, ev. číslo ŽL: 370502-68131

Investiční a penzijní produkty zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČ: 72006480 a zároveň registrovaný pod investičním zprostředkovatelem Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Pojistné produkty zprostředkováváme jako podřízený pojišťovací zprostředkovatel zapsaný v registru ČNB pod č. 047742PPZ a zároveň registrovaný pod pojišťovacím agentem Broker Trust, a.s. 032585PA.

Spotřebitelské úvěry zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČO: 72006480 a zároveň registrovaný pod samostatným zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Bližší informace získáte http://www.brokertrust.cz/proklienty

 

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

8 tipů, jak ušetřit peníze

zpracováním osobních údajů