Jak zvládnout práci z domova a užít si jejích výhod
27. 03. 2019

Jak zvládnout práci z domova a užít si jejích výhod

Práce z domova je čím dál lépe realizovatelná v mnoha profesích. Může se jednat o výhodu. Aby však byla efektivní, je potřeba znát také zrádná místa a naučit se řídit některými pravidly.

Nemuset na minuty vykazovat odpracovaný čas. Být k dispozici své rodině. Pracovat v důvěrně známém prostředí a bez nutnosti reagovat na zvyklosti spojené s běžným společenským stykem.

Snové, ale zároveň mnohdy dosažitelné. Na druhou stranu ale také nikoli bez rizika. Jak uvádí The New York Times, dodržení několika základních pravidel vám pomůže užívat si naplno výhod a zároveň odvádět svou práci efektivně.

 

Dvě strany jedné mince

Lesk výše zmíněných výhod je samozřejmě lákavý. Může se něco takového vlastně někdy zošklivit, obrátit v nevýhody či dokonce přerůst v potíže? Může, ale dá se tomu předejít.

Vezměme si například možnost být k dispozici svým nejbližším. Být na dosah, když vás potřebují. Jenže pokud si můžete dopřát luxus práce z domova, bude vaše pracovní náplň skoro jistě takové povahy, která vyžaduje dlouhodobé soustředění. A nebudeme si nic nalhávat. I čas, který uspoříte tím, že nemusíte nikam dojíždět, vlastně nakonec budete potřebovat produktivně využít.

Nejen sobě, ale také ostatním kolem vás je třeba nastavit jasná pravidla a hranice. Dokáží to i oni? Respektovat dobu, kdy vás nesmějí rušit?

 

Neučesaný divoch s počítačem v posteli

Vždyť vy ráno nemusíte brzy vstávat! Vždyť dnes nikoho osobně nepotkáte, tak není třeba se česat a oblékat do nažehleného oblečení! Vždyť se s tím notebookem můžete klidně zavrtat zpátky do pelechu!

Opravdu? Pokud tento ležérní přístup někdy vyzkoušíte, záhy přijdete na to, že nefunguje. Nebudete se cítit dobře, budete mít tendenci utíkat od práce, nebudete dostatečně efektivní, na konci dne zůstane pocit z promrhaného času a ještě nebudete ani odpočinutí.

Nově nabytých výhod si naplno užijete teprve tehdy, když vám systém začne správně fungovat. Toho docílíte, pokud si správně nastavíte pravidla. V praxi pak zjistíte, že mnohé postupy přejímáte z běžného kancelářského provozu.

Nastavte si pevný začátek pracovní doby. Převlékněte se do civilu, nezůstávejte v pyžamu nebo příliš pohodlném domácím oděvu. I z oblečení je vhodné cítit závazek. Buďte upravení, pokud máte s někým komunikovat online s pomocí kamery. A vylezte z postele. Sváděla by vás k lenošení a ani po zaklapnutí počítače byste se v ní už necítili příliš uvolněně.

 

Pravidla prostoru a času

Problémem může být uspořádání prostoru a času. Základní premisou efektivity je totiž zřetelné oddělení práce od soukromí.

Ideální je samostatná pracovna. Pokud je váš domov příliš malý, měl by být pracovní prostor alespoň jasně oddělený od běžného provozu. Nejen kvůli vám a vaší práci, ale i kvůli ostatním členům domácnosti.

Místo by navíc mělo být vybaveno vším, co k práci potřebujete. Počítač a periferie, jako sluchátka a mikrofon, rýsovací prkno, ergonomicky vhodný stůl a kvalitní židle, podložky, kalendáře, psací potřeby, šanony, referenční materiály a knihy. Případně také nezbytný software v aktuálních verzích. Záleží na tom, jakému projektu se věnujete.

S časem je to velmi podobné. Nepodlehněte dojmu, že si můžete dělat, co chcete a kdy chcete. Stanovte si plány a cíle. Denní, týdenní, případně dlouhodobé.

Nenechte všelijaké zloděje času, aby vás odtahovali od práce. Můžete využít známý systém organizace času Pomodoro, ve kterém si nastavíte pracovní intervaly, mezi nimiž budou krátké a jednou za čas také delší přestávka. Používejte seznamy úkolů.

Pracovní místo i časový harmonogram udržujte v přehledném a aktuálním stavu.

 

Na co ještě dbát

Ačkoli vám práce z domova někdy umožňuje prakticky nevystrčit paty, nezapomeňte na to, že venku je skutečný svět.

Udělejte si pauzu nejen na jídlo, ale třeba na krátkou procházku, případně si jděte zaběhat. Určitě to nebude ztráta času, mozek se okysličí a bude zase pracovat o něco ochotněji.

Zbytnost pracovního společenského kontaktu se pokuste vyvážit živými schůzkami s kolegy, obchodními partnery nebo přáteli. Je docela nebezpečné úplně se odříznout.

Pokud se přihlašujete do interních pracovních sítí někde ve firmě, dbejte na zabezpečení systému.

Buďte také dobře připraveni na případné online či živé pracovní schůzky a plňte včas své závazky vůči ostatním.

V neposlední řadě nezaměňujte regulérní práci z domova s takzvaným home office. U prvního se jedná o dlouhodobé koncepční řešení, u druhého spíše o nárazový benefit poskytovaný zaměstnavateli. Také pro něj je ale většina výše zmíněných tipů užitečná.

 

Karel Macalík
Autor: Karel Macalík

Jmenuji se Karel Macalík.

Ve finanční branži působím od roku 2006. Pomáhám všem klientům s pojištěním, investicemi, hypotékami, ale také s úsporami (elektřina, plyn, běžné účty, spořící účty). Všechny důležité úspory najdete v menu v položce možnosti úspor.

Od roku 2006 do roku 2009 jsem toho mnoho ve finanční sféře nevěděl a spoléhal se na svého otce Ing. Karla Macalíka, který měl velké zkušenosti v oboru finančního poradenství. Když v roce 2009 zemřel, byl jsem ve svých jednadvaceti letech postaven před těžký úkol: zabezpečit celou rodinu, a to jako její nejmladší člen. Tehdy jsem vydělával cca. 20.000 Kč měsíčně, ale výdaje dvou rodin (povinné platby) byly 60.000 Kč, tzn. – 40.000 Kč měsíčně. Musel jsem rychle jednat, abych sebe a rodinu nedostal do problémů.

Zlom přišel v listopadu 2009, kdy jsem absolvoval v Luhačovicích dvoudenní seminář Roberta Stuchlíka, autora knihy Tým snů, a 2 hodiny jsme věnovali filmu Tajemství (The Secret). Uvědomil jsem si, že vše je možné, pokud chci a vytrvám a tehdy jsem si na 100 Kč bankovku napsal 100.000 Kč měsíčně, jak to udělal pan Jack Canfield s jedním dolarem právě ve filmu Tajemství. Dlouho žádný nápad nepřicházel, až snad za měsíc mě napadla myšlenka pomáhat klientům tím, že jim ušetřím a z ušetřených prostředků zabezpečím něco, co potřebují, a přitom pomohu i sobě.

Ono je totiž velmi důležité v našem oboru, aby platila rovnice WIN vs. WIN.

A právě tehdy v roce 2009 jsem vymyslel možnosti, jak by klienti mohli ušetřit a z ušetřených prostředků pokrýt svá přání nebo se k nim alespoň více přiblížit. Získal jsem tak i klienty, kteří neměli ani korunu měsíčně na svá přání, a přesto jsem jim dokázal pomoci, tím jsem pomohl i rodině a od toho okamžiku jsem věděl, že to zvládnu.

Tehdy jsem založil weby www.karelmacalik.cz a www.svobodnefinance.cz, abych klientům mohl představit možnosti úspor.

Veškeré informace naleznete také na stránkách Karel Macalík, Stránka Finanční gramotnosti na Facebooku, Twitter – Karel Macalík, Videa o financích na Youtube – Karel Macalík

 

Kontakt

 

email: karelmacalik@karelmacalik.cz

telefon: 721 709 262

Kancelář: nám. T. G. Masaryka 588, 760 01  Zlín

Adresa dle živnostenského rejstříku: Zálešná I. 1102, 760 01 Zlín

IČ: 72006480

DIČ: CZ8803014539 nejsem plátce DPH

ÚOOÚ: registrační číslo 00049538 ze dne 5.11.2013

zapsán v živnostenském rejstříku u Magistrátu města Zlína – odbor živnostenský náměstí Míru 12, od 1. srpna 2006, ev. číslo ŽL: 370502-68131

Investiční a penzijní produkty zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČ: 72006480 a zároveň registrovaný pod investičním zprostředkovatelem Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Pojistné produkty zprostředkováváme jako podřízený pojišťovací zprostředkovatel zapsaný v registru ČNB pod č. 047742PPZ a zároveň registrovaný pod pojišťovacím agentem Broker Trust, a.s. 032585PA.

Spotřebitelské úvěry zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČO: 72006480 a zároveň registrovaný pod samostatným zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Bližší informace získáte http://www.brokertrust.cz/proklienty

 

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

8 tipů, jak ušetřit peníze

zpracováním osobních údajů