Podvodníci mají stále propracovanější metody, obzvlášť si dávejte pozor u telefonátů a internetového bankovnictví
08. 03. 2023

Podvodníci mají stále propracovanější metody, obzvlášť si dávejte pozor u telefonátů a internetového bankovnictví

Možná už i vám přišla SMS o uložení neexistujícího balíčku na poště nebo ať si na stránce Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) zažádáte o příspěvky, na které máte nárok. Přitom ani jedna ze zpráv nebyla ve skutečnosti od České pošty nebo MPSV. A určitě jste už slyšeli o telefonických rozhovorech, kdy vám volá údajný pracovník banky, a přitom je to podvodník, který vás chce obrat o vaše peníze.

Ano, v dnešní době jsou podvodníci velmi kreativní a vymýšlejí neustále nové způsoby, jak vás oklamat a vymámit z vás nějakou formou peníze. V jejich hledáčku jsou obzvlášť klienti bank, protože většina z nás má v bankovních institucích uloženy téměř všechny své úspory. V tomto článku se podíváme na některé z nejčastějších podvodů, které se mohou bohužel týkat i vás.

Nejrozšířenější podvody jsou phishingové útoky

Jedná se o podvodné zprávy, které se tváří jako důvěryhodné a jako by byly od skutečné, nám známé instituce. Často mají za cíl vylákat z nás naše přihlašovací údaje (například do banky) nebo jiné citlivé informace. Tyto zprávy vypadají opravdu věrohodně a útočníci v nich posílají odkaz, který nás přesměruje na rádoby oficiální stránku.

Jenže tato stránka je falešná, i když se liší třeba už jen v jednom písmenu v URL adrese. Tytam jsou časy, kdy byly podvodné e-maily a SMS plné hrubých pravopisných chyb a URL adresa vypadala na první pohled podezřele.

Například u banky vás pak na této falešné stránce, která vypadá prakticky stejně jako ta oficiální, vyzvou k zadání přihlašovacích údajů, a snadno tak získají přístup k vašemu účtu a vašim financím.

Někdy se zase v SMS objevují odkazy na placenou službu. Poté, co na odkaz (například s tím neexistujícím balíčkem uloženým na poště) kliknete, začnou vám chodit placené SMS nebo služby a vy můžete v mžiku přijít o tisíce.

Cílem je dostat z lidí peníze za každou cenu

Praktiky podvodníků jsou nepřeberné. Někdy se snaží vzbudit v lidech pocit výjimečnosti, ale většinou je jejich snahou dostat oběť pod tlak a do časové tísně, kdy je třeba něco rychle vykonat.

Takže pokud na vás útočí jako na klienta banky, snaží se vás nachytat například na to, že z vašeho účtu někdo čerpá peníze. Tváří se, že je potřeba to s vámi co nejrychleji vyřešit a vy ve stresu a tlaku jim opravdu všechny potřebné údaje předáte, aniž by vám došlo, že je něco špatně.

Jindy vás útočníci lákají na výhru nebo třeba na známou značku, která vám najednou slibuje zázračné akce.

Sofistikované praktiky

Bohužel už nemůžeme spoléhat ani na úskalí české gramatiky. Existuje už mnoho nástrojů, kdy si i cizinci snadno nachystají útoky v češtině. Dokonce už je zaznamenaný i případ videoútoku na klienta jedné z českých bank.

Pomocí umělé inteligence si útočníci vytvořili video, které klient obdržel do e-mailu jen pár dní poté, co na sociálních sítích reagoval na nabídku koupě akcií jedné firmy. Naštěstí mu byla e-mailová zpráva podezřelá, a přestože společnosti, která mu video poslala, poskytl své údaje, zároveň na to ihned upozornil svoji banku.

A pozor, ještě jedna praktika podvodníků je velmi sofistikovaná. Pokud si někdy něco hledáte na internetu, víte, že vám dnes na prvních místech „vyjíždí“ takzvané topované reklamy. Až pak další stránky. Jenže pozor, nad oficiální stránky firem nebo bank se mohou lehce vyšvihnout padělané, protože jim podvodníci zaplatili reklamu.

Proto je při přihlašování do bankovnictví tak důležité znát a kontrolovat oficiální adresu vaší banky, a neklikat bezhlavě na první odkazy placených reklam, pokud si svoji banku takzvaně „vygůglíte“.

Buďte obezřetní

Závěrem si pojďme zopakovat, co všechno je nutné udělat nebo na co si dát pozor:

  • Nikdy neklikejte na odkazy z neznámých zdrojů. Pokud už se máte někde přihlašovat, zadávat heslo nebo číslo kreditní karty, vždy si raději dvakrát zkontrolujte, že jste opravdu na oficiální stránce dané instituce.
  • Kontrolujte si každé jedno písmeno v doméně instituce. Pozor na zaměňování písmen M a N nebo malého písmene L za jedničku (l – 1). Pozor na doménu, například .cn namísto .cz. 
  • Nikdy neklikejte ani na přílohy nebo odkazy v podivných e-mailech nebo urgentních zprávách.
  • Pokud už jste klikli, požádejte o pomoc IT odborníka nebo v případě placených SMS a služeb také svého operátora. V případě záležitosti ohledně banky a bankovnictví určitě volejte co nejdříve o pomoc a zablokování účtu do svojí banky.

Moc vám ale přeji, abyste nikdy volat nemuseli!



Karel Macalík
Autor: Karel Macalík

Jmenuji se Karel Macalík.

Ve finanční branži působím od roku 2006. Pomáhám všem klientům s pojištěním, investicemi, hypotékami, ale také s úsporami (elektřina, plyn, běžné účty, spořící účty). Všechny důležité úspory najdete v menu v položce možnosti úspor.

Od roku 2006 do roku 2009 jsem toho mnoho ve finanční sféře nevěděl a spoléhal se na svého otce Ing. Karla Macalíka, který měl velké zkušenosti v oboru finančního poradenství. Když v roce 2009 zemřel, byl jsem ve svých jednadvaceti letech postaven před těžký úkol: zabezpečit celou rodinu, a to jako její nejmladší člen. Tehdy jsem vydělával cca. 20.000 Kč měsíčně, ale výdaje dvou rodin (povinné platby) byly 60.000 Kč, tzn. – 40.000 Kč měsíčně. Musel jsem rychle jednat, abych sebe a rodinu nedostal do problémů.

Zlom přišel v listopadu 2009, kdy jsem absolvoval v Luhačovicích dvoudenní seminář Roberta Stuchlíka, autora knihy Tým snů, a 2 hodiny jsme věnovali filmu Tajemství (The Secret). Uvědomil jsem si, že vše je možné, pokud chci a vytrvám a tehdy jsem si na 100 Kč bankovku napsal 100.000 Kč měsíčně, jak to udělal pan Jack Canfield s jedním dolarem právě ve filmu Tajemství. Dlouho žádný nápad nepřicházel, až snad za měsíc mě napadla myšlenka pomáhat klientům tím, že jim ušetřím a z ušetřených prostředků zabezpečím něco, co potřebují, a přitom pomohu i sobě.

Ono je totiž velmi důležité v našem oboru, aby platila rovnice WIN vs. WIN.

A právě tehdy v roce 2009 jsem vymyslel možnosti, jak by klienti mohli ušetřit a z ušetřených prostředků pokrýt svá přání nebo se k nim alespoň více přiblížit. Získal jsem tak i klienty, kteří neměli ani korunu měsíčně na svá přání, a přesto jsem jim dokázal pomoci, tím jsem pomohl i rodině a od toho okamžiku jsem věděl, že to zvládnu.

Tehdy jsem založil weby www.karelmacalik.cz a www.svobodnefinance.cz, abych klientům mohl představit možnosti úspor.

Veškeré informace naleznete také na stránkách Karel Macalík, Stránka Finanční gramotnosti na Facebooku, Twitter – Karel Macalík, Videa o financích na Youtube – Karel Macalík

 

Kontakt

 

email: karelmacalik@karelmacalik.cz

telefon: 721 709 262

Kancelář: nám. T. G. Masaryka 588, 760 01  Zlín

Adresa dle živnostenského rejstříku: Zálešná I. 1102, 760 01 Zlín

IČ: 72006480

DIČ: CZ8803014539 nejsem plátce DPH

ÚOOÚ: registrační číslo 00049538 ze dne 5.11.2013

zapsán v živnostenském rejstříku u Magistrátu města Zlína – odbor živnostenský náměstí Míru 12, od 1. srpna 2006, ev. číslo ŽL: 370502-68131

Investiční a penzijní produkty zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČ: 72006480 a zároveň registrovaný pod investičním zprostředkovatelem Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Pojistné produkty zprostředkováváme jako podřízený pojišťovací zprostředkovatel zapsaný v registru ČNB pod č. 047742PPZ a zároveň registrovaný pod pojišťovacím agentem Broker Trust, a.s. 032585PA.

Spotřebitelské úvěry zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČO: 72006480 a zároveň registrovaný pod samostatným zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Bližší informace získáte http://www.brokertrust.cz/proklienty

 

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

8 tipů, jak ušetřit peníze

zpracováním osobních údajů