Téměř každý druhý přijde o peníze při podvodném volání. Jak nenaletět podvodníkům?
02. 11. 2022

Téměř každý druhý přijde o peníze při podvodném volání. Jak nenaletět podvodníkům?

Nedávno se mi podařilo vyslechnout historku o tom, jak známému volala manželka. Celá vyděšená. Chvíli předtím totiž naletěla podvodníkovi na telefonu a zadala mu veškeré nutné údaje k převodu peněz ze svého účtu. Naštěstí jí to došlo téměř okamžitě poté, co rozhovor s údajným pracovníkem banky ukončila.

Tehdy se známému a jeho ženě naštěstí podařilo podniknout okamžité kroky k nápravě, ale stejně během pár minut, než podvodníkům zablokovali přístup k účtu, už měla na svém účtu pozměněné týdenní a měsíční limity. Stačilo, aby byli trochu pomalejší a podvodníci by provedli potřebné transakce a všechny peníze z účtu „odčerpali“.

Možná si říkáte, že vám by se to stát nemohlo. Jenže případů takzvaného vishingu (název pochází z angličtiny a znamená podvodné navolávání) každoročně přibývá a pachatelé používají stále lepší a rafinovanější způsoby, jak svoji oběť zmást tak, aby jim uvěřila.

Haló, tady banka

Vishingový útok většinou probíhá tak, že vám zavolá z neznámého čísla údajný pracovník banky nebo finanční poradce. Vysvětlí, že zjistili napadení vašeho účtu a že je nutné převést peníze na bezpečnější účet. Stačí mu prý jen několik vašich údajů a zbytek zajistí.

Útok vlastně trvá jen několik vteřin, kdy vám podvodník během chvilky položí takové otázky, abyste v šoku prozradili vše nutné. Dokonce často následuje ještě další telefonát, kdy volá přímo policie (samozřejmě falešná) a potvrdí vám tvrzení z prvního telefonátu a nutnost převedení peněz jinam.

To, že je to vše podvod, vám tak nemusí vůbec dojít. Často navíc podvodníci disponují informací o skutečné bankovní instituci, kde máte svůj účet. Dokonce umí napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i skutečnou infolinku banky.

Bohužel kromě peněz získají podvodníci také citlivé osobní údaje, které mohou kdykoliv zneužít. Pachatelům těchto podvodů sice hrozí trest odnětí svobody až osm let, ale co je vám to v tu chvíli platné.

Dvojnásobné množství útoků i okradených

Bohužel vishingových útoků v posledních letech a měsících přibývá a zloději se často zaměřují právě na oblast bankovnictví. Škody se jen v samotném Česku pohybují za letošní rok na dvojnásobku toho, co banky zaznamenaly a řešily v průběhu roku 2021. Současně platí, že téměř každý druhý podvodný telefonát končí škodou pro klienta.

Podle dat České bankovní asociace se průměrná částka, o kterou jsou klienti při podvodném navolávání připraveni, pohybuje kolem 250 tisíc korun. V případě rodiny známého to sice neplatí, ale vishingovému útoku může čelit každý z nás, a ne vždy to dopadne dobře.

Proto nikdy nezapomeňte na pravidla bezpečného chování v kyberprostoru. Nejen při telefonování.

Čtěte, ale neklikejte

Vždy si čtěte, co vám banka nebo jiná instituce posílá, ale neklikejte slepě na odkazy, které vám přijdou do e-mailu nebo mobilu. To samé platí i u zpráv od přátel v nejrůznějších aplikacích. Účet vašeho online přítele může být zneužit a útočník vám ve zprávě přeposílá falešný odkaz nebo po vás žádá například vaše telefonní číslo. Na nic neklikejte, nic neposílejte.

V případě e-mailu si zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele, jestli je v normálním tvaru (například info@vasebanka.cz), a ne ve tvaru například info@vasebankacx20.cz.

Nesdělujte citlivé údaje

Pokud vám volá někdo, kdo se představí jako pracovník banky, neznamená to, že je opravdu pracovník banky! Pokud nemáte šanci si to ověřit, nesdělujte citlivé bankovní informace do telefonu. Skutečný pracovník banky po vás navíc nikdy nechce všechny údaje, ale například první a třetí číslo z vašeho PINu, hesla nebo jiných údajů.

Stejně tak nevyplňujte údaje na neznámých stránkách. Zkontrolujte si webové adresy, jestli jste opravdu na stránce například vasebanka.cz, a ne na stránce vase0banka1.rs a podobně.

Toto jsou samozřejmě jen ta nejzákladnější pravidla, ale i ta někdy stačí, aby vás ochránila před zneužitím vašich údajů a ztrátou peněz. Možná se to dá shrnout slovy pořekadla: „Důvěřuj, ale prověřuj.“ V online světě a technologiích si tedy raději vždy ověřte a zkontrolujte vše, co můžete, a pak teprve jednejte.

Karel Macalík
Autor: Karel Macalík

Jmenuji se Karel Macalík.

Ve finanční branži působím od roku 2006. Pomáhám všem klientům s pojištěním, investicemi, hypotékami, ale také s úsporami (elektřina, plyn, běžné účty, spořící účty). Všechny důležité úspory najdete v menu v položce možnosti úspor.

Od roku 2006 do roku 2009 jsem toho mnoho ve finanční sféře nevěděl a spoléhal se na svého otce Ing. Karla Macalíka, který měl velké zkušenosti v oboru finančního poradenství. Když v roce 2009 zemřel, byl jsem ve svých jednadvaceti letech postaven před těžký úkol: zabezpečit celou rodinu, a to jako její nejmladší člen. Tehdy jsem vydělával cca. 20.000 Kč měsíčně, ale výdaje dvou rodin (povinné platby) byly 60.000 Kč, tzn. – 40.000 Kč měsíčně. Musel jsem rychle jednat, abych sebe a rodinu nedostal do problémů.

Zlom přišel v listopadu 2009, kdy jsem absolvoval v Luhačovicích dvoudenní seminář Roberta Stuchlíka, autora knihy Tým snů, a 2 hodiny jsme věnovali filmu Tajemství (The Secret). Uvědomil jsem si, že vše je možné, pokud chci a vytrvám a tehdy jsem si na 100 Kč bankovku napsal 100.000 Kč měsíčně, jak to udělal pan Jack Canfield s jedním dolarem právě ve filmu Tajemství. Dlouho žádný nápad nepřicházel, až snad za měsíc mě napadla myšlenka pomáhat klientům tím, že jim ušetřím a z ušetřených prostředků zabezpečím něco, co potřebují, a přitom pomohu i sobě.

Ono je totiž velmi důležité v našem oboru, aby platila rovnice WIN vs. WIN.

A právě tehdy v roce 2009 jsem vymyslel možnosti, jak by klienti mohli ušetřit a z ušetřených prostředků pokrýt svá přání nebo se k nim alespoň více přiblížit. Získal jsem tak i klienty, kteří neměli ani korunu měsíčně na svá přání, a přesto jsem jim dokázal pomoci, tím jsem pomohl i rodině a od toho okamžiku jsem věděl, že to zvládnu.

Tehdy jsem založil weby www.karelmacalik.cz a www.svobodnefinance.cz, abych klientům mohl představit možnosti úspor.

Veškeré informace naleznete také na stránkách Karel Macalík, Stránka Finanční gramotnosti na Facebooku, Twitter – Karel Macalík, Videa o financích na Youtube – Karel Macalík

 

Kontakt

 

email: karelmacalik@karelmacalik.cz

telefon: 721 709 262

Kancelář: nám. T. G. Masaryka 588, 760 01  Zlín

Adresa dle živnostenského rejstříku: Zálešná I. 1102, 760 01 Zlín

IČ: 72006480

DIČ: CZ8803014539 nejsem plátce DPH

ÚOOÚ: registrační číslo 00049538 ze dne 5.11.2013

zapsán v živnostenském rejstříku u Magistrátu města Zlína – odbor živnostenský náměstí Míru 12, od 1. srpna 2006, ev. číslo ŽL: 370502-68131

Investiční a penzijní produkty zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČ: 72006480 a zároveň registrovaný pod investičním zprostředkovatelem Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Pojistné produkty zprostředkováváme jako podřízený pojišťovací zprostředkovatel zapsaný v registru ČNB pod č. 047742PPZ a zároveň registrovaný pod pojišťovacím agentem Broker Trust, a.s. 032585PA.

Spotřebitelské úvěry zprostředkováváme jako vázaný zástupce zapsaný v registru ČNB pod IČO: 72006480 a zároveň registrovaný pod samostatným zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů Broker Trust, a.s. IČ: 26439719.

Bližší informace získáte http://www.brokertrust.cz/proklienty

 

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

8 tipů, jak ušetřit peníze

zpracováním osobních údajů